Menü

 Vissza a hírlevelekhez

Hírlevél

 2022. Szeptember 07. Szerda, 15:25:12

Hírlevél 2022 szeptember

Fogadjátok szeretettel szeptemberi hírlevelünket!

Kedves Tagjaink, Érdeklődők!

Szeptember az iskola kezdés hónapja. A nyári pihenő után mi is folytatjuk a programok megszervezését.

Programok

2022. augusztus 30-án tartottuk a vezetőségi ülésünket,
ahol beszámoltunk az elmúlt időszakról, a tervezett programokról a pénzügyi helyzetről.

2022 szeptember 7-11 között jön Győrbe a Magyar Nemzeti Cirkusz,
amire az egyesület 20 fő jelentkezése esetén kedvezményes jegyet tud igényelni.

2022. szeptember 6-án részt vettünk a Civil Infó-NEA 2023 győri rendezvényén.
A következő év pályázati lehetőségét ismerhettük meg, melynek kiírása 2022. október 3-án lesz.

2022. szeptember 12-én Sérültek Napja Budapesten az Állatkertben,
Az ingyenes buszokat a jelentkezők részére megrendeltük.

2022. szeptember 12-én mesekoncert a József Attila Művelődési Házban.
Két bors ökröcske és a Kisherceg vására komolyzenébe ágyazva

Önérvényesítő Tábor!

2022. szeptember 25-29 között táborozni viszünk 45 önérvényesítő fiatalt Nyíregyházára a Sóstói hotelbe. A programokat már megszerveztük és lefoglaltuk. Délelőttönként Kóbor Alida foglalkozik a fiatalokkal, délutánonként kirándulni megyünk. 26-án a Nyíregyházi Vadasparkba megyünk, 27-én a Szerencsi csokigyárban egy interaktív foglakozáson veszünk részt és csokoládét készítünk. 28-án a Sóstói Skanzenbe kirándulunk. Lesz lehetőség városnézésre, fürdőzésre. A képeket a következő hírlevélben láthatjátok majd.

Támogatói kirándulás

2022. október 8-án az egyesületet támogatókat visszük kirándulni Riegersburg Zotter csokigyárba és az állatparkba.

Workshop és önérvényesítés

Tovább folytatódnak a Workshop és önérvényesítő képzések.

Támogatás

Kránitz Eszter a SÜTIKÉK tulajdonosa szeptember hónapban ünnepli az üzlet 3 éves születésnapját, és ez alkalomból munkáival szeretné támogatni Egyesületünket.
Kérlek benneteket, hogy osszátok meg minél többen ezt a felhívást és aki tud erre áldozni vegyen részt a licitálásban!
Köszönjük Eszter, hogy ránk gondoltál!

Rezsivédelem!

Sajnos a fogyatékossággal élők életét is befolyásolni fogja a gáz és villanyáram áremelkedése ezért a fogyatékos embereket képviselő országos szervezetek a kormányhoz fordultak segítségért.

Részesüljenek rezsivédelmi kedvezményben az értelmi fogyatékossággal élő személyek!

2022 augusztus 1-től átalakul a lakossági áram- és gázfogyasztásra érvényes rezsicsökkentett árszabályozás, ismertebb nevén a rezsicsökkentés. A döntés értelmében, a kedvezményes tarifa csak egy meghatározott mennyiségig jár. A kormányrendeletben megjelölt lakossági átlagfogyasztás áramból évi 2523 KWh (havi 210 kWh), gázból pedig évi 1729 köbméter (havi 144 köbméter), évi 59 132 MJ (havi 4927,66 MJ). Efölött vagy mérsékelni kell a fogyasztást, vagy automatikusan a piaci árat kell megfizetni a többletfogyasztásért.

ÉFOÉSZ Központ Facebook bejegyzése ide kattinva!

A Facebook bejegyzés szövege alább olvasható:
A döntéshozóknak is meg kell érteniük: a segédeszközt nem használó fogyatékosággal élő személyeknek is szükségük van rezsitámogatásra!

Megjelent a 295/2022. (VIII. 9.) Korm. rendelete egyes fogyasztók által használt gyógyászati segédeszközök villamosenergia-fogyasztásának támogatásáról.

Javaslatainkkal ellentétben, a gyógyászati segédeszközt napi rendszerességgel nem használó fogyatékos személyek nem részesülhetnek kedvezményben.

A segédeszközt nem használó értelmi fogyatékossággal élő személyek is többségében otthon töltik az idejüket. (Ezt a pandémiás helyzet csak fokozta, hiszen az érintettek magasabb kockázati csoportba tartoznak). Otthonaik gyakorlatilag 24 órás „gondozó otthonként” működnek. Ez (elektromos) fűtés, világítás, egyéb árammal működő eszközök használatának 0-24 órás fokozott igénybevételét jelenti. A fogyatékosságuk mellett általában meglévő krónikus betegségeik okán különösen fontos a személyes higiéniájuk biztosítása, amely szintén jelentős pl. meleg víz-felhasználással jár.

Ezen családok fogyatékosságból következő rezsi kiadásaik éppen olyan jelentős többletköltséggel járnak, mint a segédeszközt használó sorstársaiké. Jövedelmi viszonyaik is hasonlóak, egyszülős-egykeresős háztartásokban élnek, a társadalom peremén.

Az elmúlt hetekben számos alkalommal tettünk javaslatokat ebben a kérdésben, sajnos úgy tűnik egyelőre eredmény nélkül.

Szövetségünk továbbra is mindent megtesz annak érdekében, hogy a döntéshozók megértsék, hogy az értelmi fogyatékossággal élő emberek és családjaiknak szüksége van a támogatására.

Segítsétek munkánkat azzal, hogy kommentben, vagy emailen megírjátok személyes történeteiteket ezzel kapcsolatban.

MEOSZ nyílt levele

Nyílt levél Magyarország Kormányának

2022. augusztus 16. 18:32

Egyetemleges felelősség terheli az elmúlt évtizedek döntéshozóit

Magyarországon közel hatszázezer ember él valamilyen fogyatékossággal, ezen belül a legnagyobb csoport a mozgáskorlátozottak közössége.

A rendszerváltást követően bíztunk az érdemi változások bekövetkezésében, a fogyatékos társadalmi csoport emberi jogi szemléletű felzárkóztatásában. Nagy lehetőség volt ebben, és főképp nagy bizalom. Sorra születtek meg azok a jogszabályok, amelyek emellett köteleződtek el, ezt az elképzelést erősítették meg a megvalósítás érdekében. Sok pozitív változás indult el, új alapokra helyeztük a gondolkodást a megoldásokról. Nagy és közös munka volt. Az állam, a döntéshozók, a szakma és az érintettek civil szervezetei közös gondolkodásának pozitív eredményei elkezdtek megmutatkozni, ami hatalmas reményt adott mindannyiunknak. Izgalmas, bizalommal teli időszak volt.

Aztán a lelkesedés lelohadt és a fejlődés ezen a területen váratott magára, majd a 2008 évi gazdasági válság a fogyatékosügyi fejlődést megakasztotta, sőt egyes szakterületen történő elvonás vissza is vetette. Emlékszem, hogy 2009 végén a MEOSZ a 2010. évi költségvetést „Taigetosz” jelzővel illette. A jelenlegi kormány, akkor ellenzéki szerepben abszolút egyetértett ezzel a jelzővel, mindenben támogatta az érdekvédelmet.

Visszatekintve az elmúlt több mint három évtized történéseire, nyugodtan kimondhatjuk: Magyarországon nincs fogyatékosságügyi szakpolitika, nem alakult ki a kultúrája, és ennek hiányában abszolút reménytelen a fogyatékos emberek és családjaik érdemi, emberi jogi alapon történő felzárkóztatása.

Megismétlem: 600 000, azaz hatszázezer család helyzetéről beszélünk!!!

Valós és érdemi intézkedések hiányában az évről évre nehezebb helyzetben levő családok a saját „vérük”, áldozatuk árán vannak még talpon.

A fogyatékos emberek pénzbeli és „intézményi” ellátásai területén elmaradó intézkedések miatt egyrészt szociális szempontból jelentős lemaradásban, elszegényedésben élnek. Nincsenek tartalékaik, napról napra, hónapról hónapra élnek a folyamatos lemondás és hiány állapotában.

Másrészt az őket ellátó intézmények (köznevelési, egészségügyi, szociális alap- és szakellátás) okán is jelentős nehézségekbe ütköznek. Az ellátások mennyisége nincs arányban a szükséglet nagyságával, de a területi lefedettségen is komoly gondok vannak. Fentiek okán sokan nem részesülnek ellátásban, hiába lenne erre szükséglet/kereslet. A meglévő intézményi struktúra is komoly nehézségekkel küzd, egyrészt munkaerőhiánnyal. Másrészt az állam által biztosított normatíva nem követte az elmúlt minimum 15 évben (ezt megelőzően se volt megfelelő) a kiadások emelkedését.  Míg az egyházi fenntartású intézmények a „Vatikáni szerződés” révén kiegészítő (közel 100%) normatívát kapnak mindenre, az önkormányzatoké ettől messze elmarad, addig a civil 0, azaz nulla kiegészítést kap. Így a civil intézmények állami feladatellátására kapott normatívái az intézmények költségvetésének 55 százalékban finanszírozzák a költségeket. Ma Magyarországon az állam évtizedek óta hátrányos gyakorlatot követ, sőt korábban alkotmányba ütköző, ma alaptörvényt sértő módon magyar állampolgárokat különbözetet meg hátrányosan azon a módon, hogy egyházi, önkormányzati, állami vagy civil szervezet gondoskodik az ellátásáról. A civilek által ellátott magyar állampolgárok szenvedik el a legnagyobb mértékű hátrányos megkülönböztetést az állam részéről.

Az ellátások szakmai tartalma is jelentősen avítt, rég „renoválásra” szorul.

Jelezném óvatosan, hogy az intézmények munkavállalói is nagyon alacsonyan tartott munkajövedelemmel bírnak, mert mindig elmarad az érdemi bérrendezés a szektorban.

A családok és az őket „ellátó” intézményi struktúra elhanyagolt, minden szempontból „kivéreztetett” állapotában jutottak el a mostani válsághoz. Nagyon nem mindegy ki és milyen helyzetben indul neki a következő válságos időszaknak.

Az évtizedek óta tartó állami mulasztásnak komoly következményei vannak és még súlyosabb várható, ha most elmarad ezek pótlása.

Az elektromos áram és a gáz áremelkedése mind a családokat, mind az intézményeket elérte, ráadásul egy válságos helyzetben. Sem a családok, sem az intézmények, különösen a civilek nem fogják ezt a telet sem bírni.

A családi kasszában és az intézmények költségvetésében sincs fedezet a következő hónapok megemelkedett számláinak kifizetésére.

A magyar kormány hozzon azonnali intézkedést és rendelje el ezen családok és intézmények védelmét. Hatszázezer fogyatékos ember és családja létbiztonsága, az intézmények fennmaradása és a munkavállalók munkahelyeinek megvédése érdekében, a több mint 800 000 család szociális biztonságát érintő égető kérdésben vizsgálja felül a költségvetést és csoportosítson át azonnali forrásokat!

Javaslataink

A családok védelmében:

Javasoljuk, hogy fogyatékossággal élő személyek esetén, az érintett, illetve a vele egy háztartásban élő hozzátartozója a 259/2022. (VII. 21.) számú Korm. rendeletben meghatározott mindkét energiahordozó esetén az éves fogyasztási keret kétszereséig, azaz villamos energiánál 5046 kWh/év/mérési pont, illetve gáznál 3458 m3/év/mérési pont felhasználásig legyen jogosult kedvezményes áron energiát vásárolni.

A kedvezményre jogosult fogyatékossággal élő személyek körét illetően álláspontunk szerint nem lehet a kedvező árat csupán az elektromos kerekesszéket vagy mopedet használók körére korlátozni. A személyes mobilitást segítő eszközökön túl számos más fogyatékos állapot is az átlagosnál nagyobb mértékű energiafelhasználást indokol, a teljesség igénye nélkül álljanak itt az alábbi példák.

Életfunkciókat fenntartó és életvitelt segítő eszközök, például gépi légzéssegítő, elektromos nyálszívó készülék, vagy elektromos emelőszerkezet.

A rehabilitáció elektromos eszközei, passzív mozgatógépek, az ideg, az izom vagy az ízület fájdalmának enyhítésére szolgáló készülékek, illetve az izom- és idegstimulátorok, elektromos láb- és karerősítő gépek, vagy az alternatív és augmentatív kommunikáció elektronikus eszközei.

Otthoni okoseszközök fokozott használata az önállóság érdekében elengedhetetlen.

Többletenergiára van szükség olyan fogyatékos állapotok esetén is, amikor napi többszöri ruha és ágynemű csere miatt gyakori mosás, tisztítás és fertőtlenítés szükséges.

A speciális étkezési szükséglet esetén, különösen szondás táplálásnál a hús pépesethetősége érdekében hosszabb ideig történő főzés alapszükséglet és nem luxusból történik.

Valamennyi állapot esetén elmondható, hogy a mindennapjait otthonában töltő fogyatékossággal élő ember számára megfelelő hőmérsékleten kell tartani a lakást.

Ezen körülményekre tekintettel javasoljuk, hogy a 259/2022. (VII. 21.) számú Korm. rendelet 13. § szerinti külön kormányrendelet a kedvezményt terjessze ki azokra a fogyatékossággal élő emberekre, illetve rájuk tekintettel velük egy háztartásban élő hozzátartozóikra, akik az alábbi csoportok valamelyikébe tartoznak:

  • a fogyatékossági támogatásban vagy vakok személyi járadékában részesülő személyek;

Látási, hallási, értelmi és mozgásszervi fogyatékosság esetén állapítható meg a támogatás, valamint a súlyos autizmusban érintett emberek, illetve a halmozottan fogyatékos személyek részére.

  • a rokkantsági járadékban részesülő személyek;

Ők azok a személyek, akik fiatalon, 25 éves kor előtt bekövetkezett betegség vagy baleset következtében legalább 70% mértékű egészségkárosodással élnek.

  • az a személy, aki, vagy aki után szülője vagy eltartója magasabb összegű családi pótlékban részesül, és a jogosultság alapjául szolgáló – a magasabb összegű családi pótlékra jogosító betegségekről és fogyatékosságokról szóló 5/2003. (II. 19.) ESzCsM rendelet szerinti – igazolás alapján valamely fogyatékosság fennállása igazolt;

A magasabb összegű családi pótlék megállapítására való jogosultságot a rendelet melléklete szerinti betegségek szélesebb köre alapozza meg, ezért indokolt, hogy kizárólag fogyatékos állapot igazolása esetén legyen mód a kedvezmény igénybevételére. A fogyatékosság típusok jelölésére az ESzCsM rendelet különböző betűkódokat használ, ezért a betegség és fogyatékosság típusok akár ezek használatával jól elkülöníthetők egymástól.

  • azon rokkantsági ellátásban részesülő személyek, akiknek egészségi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján nem haladja meg a 30%-os mértéket;

E személyi kör rendelkezik D, illetve E minősítési kategória szerinti komplex minősítéssel. Jól szemlélteti az érintettek egészségi állapotuk miatti másokra, illetve segítő eszközökre való rászorultságát, hogy kizárólag E minősítési kategóriába tartozó hozzátartozóját ápoló személynek állapítható meg kiemelt ápolási díj.

  • azok az Mmtv. 30. § (4) bekezdés b) pont ba) alpontjának vagy 32. § (1) bekezdés a) pontjának alkalmazásával rokkantsági ellátásban részesülő személyek, akik 2011. december 31-én I. vagy II. csoportú rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjra voltak jogosultak;

Általában ezen személyek nem rendelkeznek komplex minősítéssel, de egészségi állapotuk – 2012 januárját megelőzően az I. rokkantsági csoportba tartoztak azok a személyek, akiknek egészségkárosodása a 79%-ot meghaladta, és mások gondozására szorultak, míg a II. rokkantsági csoportba tartoztak azok, akiknek egészségkárosodása szintén 79%-ot meghaladó mértékű, de nem szorultak mások gondozására – alapján indokolt a mentesülés.

  • az Mmtv. 31. §-ának alkalmazásával öregségi nyugdíjban részesülő személyek, akik 2011. december 31-én I. vagy II. csoportú rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjra voltak jogosultak;

A legtöbb esetben olyan idős személyekről van szó, akik szintén nem rendelkeznek komplex minősítéssel, de korábban kialakult rossz egészségi állapotukban az idő előrehaladtával további állapotrosszabbodás következhetett be.

  • azok az öregségi nyugdíjban részesülők, akik a nyugdíjra való jogosultságának megállapítását megelőző napon rokkantsági ellátásban részesültek és egészségi állapotuk a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján nem haladja meg a 30%-os mértéket;
  • azok az öregségi nyugdíjban részesülők, akik az Mmtv. 30. § (4) bekezdés b) pont ba) alpontjának vagy 32. § (1) bekezdés a) pontjának alkalmazásával rokkantsági ellátásban részesültek és 2011. december 31-én I. vagy II. csoportú rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjra voltak jogosultak;

Ezeknek a személyeknek I. vagy II. csoportú rokkantsági nyugdíját váltotta fel a rokkantsági ellátás, melyet az öregségi nyugdíjkorhatár betöltése az öregségi nyugdíj követett, ebben az esetben szintén nem rendelkezik komplex minősítéssel az érintett.”

A fogyatékos emberek civilszervezetei és az intézmények érdekében:

Kérjük, hogy a civil szervezetek és a fogyatékossággal élő emberek ellátásáról gondoskodó civil fenntartású intézmények lakossági fogyasztónak minősüljenek – hasonlóan az önkormányzati és állami bérlakásban, valamint szállóférőhelyen élők felhasználási helyeinek üzemeltetőihez – és így mentesüljenek a piaci ár megfizetése alól az áram és gázfogyasztás tekintetében egyaránt.

Javasoljuk az 1997. évben létrejövő Vatikáni szerződés mintájára, az azzal azonos mértékű „civil kiegészítő normatíva” azonnali bevezetését 2022. szeptember 1-jétől.

Ezen döntésekhez szükséges költségvetési forrásokat már rég „megspórolta” a magyar állam az elmúlt évtizedekben rajtunk, most ideje megadni kamatostul!

Minket már rég nem érdekel az egymásra mutogatás, egyetemleges felelősség terheli Önöket.

Cselekedjenek!

Budapest, 2022.08.16.

sk. Kovács Ágnes

Hogyan vehetnek részt az értelmi fogyatékossággal élő emberek a közéletben?

ÉFOÉSZ Központ

Facebook post ide kattintva

Az ENSZ Egyezmény kimondja, hogy a fogyatékossággal élő embereknek joguk van részt venni a politikai életben és joguk van megérteni a választási folyamatot.

  • A myPart projekt célja az értelmi fogyatékossággal élő személyek politikai részvételének előmozdítása. De az is kiemelten fontos, hogy felhívjuk a politikusok figyelmét a célcsoport állampolgári jogainak fontosságára.
  • A kezdeményezés részeként ezért szakpolitikai ajánlások is készültek hagyományos és könnyen érthető nyelvezettel egyaránt. Ezeknek az írásoknak a magyar nyelvú fordítását az ÉFOÉSZ lektorálta.
  • A munkák az értelmi fogyatékossággal élő személyek társadalmi részvételével kapcsolatos információkat és javaslatokat gyűjtik össze regionális, nemzeti és európai szinten. A kiadványok elsősorban közintézmények, politikai döntéshozók és állami hatóságok számára lehetnek hasznosak.

A szakpolitikai ajánlások magyar nyelvű fordítását az ÉFOÉSZ lektorálta.

Hagyományos nyelvezettel írt verzió:
https://mypart-project.eu/wp-content/uploads/sites/6/2022/06/myPart_PR_Szakpolitikai_Ajanlasok.pdf

KÉK verzió:
https://mypart-project.eu/wp-content/uploads/sites/6/2022/06/myPart_PR_Szakpolitikai_Ajanlasok_egyszeru-nyelvezet.pdf

Állampolgári nevelés és részvétel

ÉFOÉSZ Központ

Facebook post ide kattintva

A myPart projekt részeként több könnyen érthető kiadvány is készült. Ezen munkák érdekessége, hogy hazánkban élő értelmi fogyatékossággal élő emberek közreműködésével és az ő szakmai felügyeletük mellett jöttek létre. A kiadványok magyar nyelvű változatát az ÉFOÉSZ lektorálta.

A linkre kattintva egy kézikönyvet találtok, mely számos témát jár körbe. Szó esik benne...

  • a demokráciáról,
  • az önérvényesítésről,
  • és európai uniós értékekről, például a szolidaritásról.

https://mypart-project.eu/wp-content/uploads/sites/6/2022/06/myPart_HB_Kezikonyv.pdf

Fogyatékkal élők gondozását vállalja a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Csornán.

Hírek a nagyvilágból

Értelmileg Sérültek és Segítőik
Győr-Moson-Sopron megyei Egyesülete
Székhely: 9023 Győr, Bárczi Gusztáv u. 2.
Iroda: 9024 Győr, Borsos Miklós utca 3.
Telefon: +36 96/824-090
Kisalföld Presztízs Díj 2014