Menü

 Vissza a hírekhez

Hírlevél

 2022. November 09. Szerda, 11:02:00

Hírlevél 2022 október

Fogadjátok szeretettel októberi hírlevelünket!

Kedves Tagjaink, Érdeklődők!

Gyorsan eltelt a szeptember. Rengeteg előkészület, egyeztetés után nagyon tartalmas 5 napot tudtunk biztosítani 45 főnek az Önérvényesítő táborban Nyíregyházán a Hunguest Hotel Sóstó szállodában. A beszámolót itt olvashatjátok. A fotókat az É.S.S.E. facebook oldalán tudjátok megnézni.

Nyíregyházi boldog napok

Az ÉFOÉSZ Értelmileg Sérültek Egyesülete szervezésében és a Bethlen Gábor Alap a” Városi civil alap keretében civil közösségi tevékenységek és feltételeinek támogatása (2022) ”c. pályázatnak köszönhetően felejthetetlen 5 napot tölthettünk el a Hunguest Hotel Sóstó szállodában 45 fő fogyatékossággal élő fiatallal és kísérőikkel.

Szeptember 25-én, vasárnap indultunk bérelt buszunkkal az ország másik felébe, hogy megismerhessük Nyíregyházát és környékét. Mindenki nagyon készült erre az útra. Izgatottan vártuk, hogy milyen lesz a szálloda, hogyan fogadnak bennünket, mit jelent az all inclusive ellátás. Nagy szeretettel fogadták a szálloda dolgozói tagjainkat. A megérkezés után elfoglaltuk szobáinkat, majd a szemerkélő esőben városnézésre mentünk. Estére mindenki nagyon elfáradt, ezért vacsora után jöhetett a pihenés.

Másnap indultak az előre leszervezett programok. Minden nap délelőtt vagy délután programtól függően Kóbor Alida gyógypedagógus segítségével workshopokon vettek részt a fiatalok, három témakörben, Ne bánts, én sem bántalak – bántalmazás, Én és a másik -párkapcsolat, szexualitás és Jogok és érdekvédelem.

Hétfő délutánra végre elállt az eső, ezért a Nyíregyházi Állatparkot barangolhattuk be. A legek állatkertjének is nevezett Nyíregyházi Állatpark egy 30 hektáros tölgyerdőben található, ahol 500 faj 5000 egyede él természeteshez közeli kifutókban. Ahol csak lehet, a rácsok helyett csupán szárazárok vagy vizesárok választja el a vendégeket az állatoktól. Az itt lakó, ritkaságszámba menő állatokat, mint a szumátrai tigrist, a komodói varánuszt vagy az indiai orrszarvút kontinensenkénti felosztásban tekinthetjük meg, így igazi Föld körüli kirándulást élhetünk át. Az este sem múlhatott el zene nélkül. Tagjaink vidáman táncoltak a discoban.

Másnap reggel korán indultunk a Szerencsi Bonbon Kft. gyárába, ahol az interaktív műhelyükben másfél órás program keretében saját kezűleg készíthettünk csokoládét és sok érdekességet tudhattunk meg a Szerencsi csokoládégyártásról. A délutáni program az AQUARIUS Élményfürdőben folytatódott. A termálvilág szolgáltatásait igénybe véve pihenhettek, regenerálódhattak. Itt beltéri és kültéri gyógyvizes medencéket találtunk nyakzuhannyal, pezsgőággyal, hátmasszírozóval. A bátrabbak kipróbálhatták a különböző csudaparkot, hullámmedencét, vadvízi sodrófolyosót barlanggal.

A negyedik napon a délelőtti tanítás után a Sóstói Múzeumfaluba látogattunk el, ahol hét és fél hektárnyi területen fekvő szabadtéri múzeum a megye öt nagy földrajzi és néprajzi tájegységét mutatja be. Szatmár, Rétköz, a Nyírség, a Nyíri Mezőség és Bereg sokszínű és változatos népi építészetének több mint 80 különféle építménye – elsősorban lakóházak, de közösségi- és gazdasági épületek, a paraszti környezet egyéb rendeltetésű objektumai – kaptak itt helyet. Egy soha nem létezett falut formáznak, orsó formájú faluközponttal, benne templom és haragtorony, boltok, kocsma és tűzoltószertár, a végében szárazmalom, magtár, odébb még temető is van. a rég múlt világ építészetébe betekinthettünk. Este búcsúzásul a szálloda előtti zenélő szökőkút fényeiben és játékában gyönyörködhettünk.

Eljött a csütörtök reggel, amikor fájó szívvel szálltunk fel buszunkra és indultunk haza tele új élményekkel.

Mesekoncert

Sajnos az idei évben tervezett Mesekoncertünk elmarad, a József Attila Művelődési Ház bezárása miatt!

Workshop

Tovább folytatódnak a Workshop és önérvényesítő képzések.

Támogatói kirándulás

Október 8-án a Riegersburgi Zotter csokigyárba és a mellette lévő állatparkba vittük el támogatóinkat egynapos kirándulásra.
A képeket az É.S.S.E. facebook oldalán tudjátok megnézni.

Kimba Elefánt park

2022. október 29-30-31 november 1-re lehetőséget kaptunk a Kimba Elefánt park Halloween-i programjának megtekintésére 500 Ft-os egységáron. A jegyeket nálunk az irodában lehet átvenni és itt tudtok jelentkezni, 9023 Győr, Mester út 1. fsz 110. vagy a 20/5793610-es telefonszámon. Az 500 Ft-os jegyár 4 főre érvényes, személyenként 500 Ft, ha többet szeretnének rendelni, akkor a hozzátartozók, rokonok 1000 Ft/ fő jegyárral tudnak bemenni a parkba.

Programok:
12:00 órakor - Elefánt show
13:00 órakor - Fóka show
14:00 órakor - Póni show
15-17 óráig - Cirkuszi előadás

2022.10.30-án, 14:00 órai műsortól buszt tudunk biztosítani Győrből, ha összejön 50 fő jelentkező. Ha nem jön össze a létszám, akkor mindenki egyénileg utazhat. Várjuk jelentkezéseiteket!

SNI kisokos - Mit jelentenek az egyes rövidítések? Milyen jogok illetik az SNI-s gyerekeket?

ADHD, ASD, SNI, BTM - furcsa hangzású rövidítések, amelyeket gyakran használunk a gyerekek kapcsán, de nem mindig vagyunk tisztában a pontos fogalmakkal. Mit jelentenek ezek a tanulási akadályozottságra, különféle sérülésekre vonatkozó elnevezések? Cikkünk a betűkódok mögötti tartalmak megértésében segít. Kezdjük máris az SNI-vel, amely a sajátos nevelési igényű gyerek rövidítését jelenti. Olyan speciális bánásmódot igénylő gyerekek többletjogának gyűjtőfogalma ez, akik a szakértői bizottság döntése által mozgásszervi, érzékszervi, értelmi, beszédelmaradási gondokkal, figyelem- vagy magatartászavarral küzdenek, ide tartoznak még a halmozottan fogyatékosok, autizmus spektrumzavarral élők, tanulási nehézséggel, vagy ellenkezőleg kivételes tanulási képességekkel rendelkező tanulók is. Az sni-s gyerekek gyógypedagógiai fejlesztésre szorulnak, jogaikat a köznevelési törvény szabályozza - ezekből szemléztük a szülők szempontjából legfontosabbakat az abc szerinti felsorolás alatt. Az alábbiakban - a részletesség igénye nélkül - felsorolás jelleggel tisztázzuk a fontosabb rövidítéseket és kapcsolódó kulcsfogalmakat. ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) - Figyelemhiányos hiperaktivitás zavar Olyan veleszületett vagy fejlődési rendellenességet takar, amelynek vezető tünete a figyelemzavar, kísérő tünetei pedig a hiperaktivitás, feledékenység és a gyenge impulzuskontroll. Ezek a gyerekek nem rosszabbak vagy butábbak másoknál, csak fejlődésük atipikus, illetve az átlagosnál érzékenyebbek a környezeti hatásokra. Bár a figyelemzavar tünetei időnként bármely egészséges embernél megmutatkozhatnak, csak akkor beszélünk betegségről, ha ezek meghaladnak egy bizonyos mértéket. Magyarországon élő körülbelül 70.000 ADHD-s gyerekből 50.000 esetben a betegséget egyáltalán nem észleli és kezeli a család, és a maradék 20.000 főből is csupán 4.500 gyerek jut el szakorvosi rendelőbe. ASD (Autism Spectrum Disorder) - Autizmus spektrum zavar Az autizmus spektrumzavar hátterében az eltérő fejlődés áll- a spektrum szó arra utal, hogy az autizmusnak számtalan megjelenési formája létezik. Az autizmussal élő személyek agya másképpen dolgozza fel a külvilágból érkező ingereket, illetve érzékszerveik sokszor túlságosan kifinomultak, vagy éppen ellenkezőleg: nem elég érzékenyek ahhoz, hogy befogadják azokat. Ez az eltérő működés megnehezíti a társas kapcsolataikat is. Egy autista embernek problémát jelenthet megérteni a közösség íratlan szabályait, nehezen olvasnak gesztusokból, mimikából és gyakran nem értik az árnyalt beszédet, iróniát. Az autista személyek láthatóan másképpen, "furcsán" viselkednek, specifikus fejlesztésekkel és a odafigyeléssel nagyon sokat lehet rajtuk segíteni. BTM - Beilleszkedési, tanulási és magatartási problémák. Olyan gyerekeket takar, akik életkorához viszonyítottan jelentősen alulteljesítenek, társas kapcsolati problémákkal, tanulási, magatartás-szabályozási hiányosságokkal küzdenek, közösségbe való beilleszkedésük, személyiségfejlődésük nehezített vagy sajátos tendenciákat mutat, de nem minősülnek sajátos nevelési igényűnek. A kulcskifejezés BTM esetén: a „nehézség”, ami arra utal, hogy probléma fennáll ugyan, de nem olyan súlyos, hogy sajátos nevelési igényként lehessen meghatározni. Meglétét a szakértői bizottságok állapítják meg. Diszgráfia - írászavar Óvodás korú gyerekeknél, akik még nem tudnak írni, csak veszélyeztetettségről beszélhetünk. Az íráskép rendezetlen, kusza, a vonalvezetés hullámzó. A betűk formája változékony. A szavak közötti távolság nagymértékben különböző. A ceruzafogás eltér a szokásostól: a diszgráfiás görcsösen fogja az írószert, erősen rányomja a papírra, és gyakran felkapkodja. A hosszú-rövid hangok megkülönböztetése, és a hagyományos írásmód különösen nehéz a számukra. Tollbamondáskor gondolkodniuk kell a leírandó betűk alakján. Sokszor kapkodnak, elhagyják a szavak és akár a mondatok végét, a szóközök, a központozás és a nagybetűk elmaradhatnak. Másoláskor nem tudnak egyszerre két-három betűnél többre emlékezni. A diszgráfia azonban nem egyenlő a rendezetlen külalakkal és a rossz helyesírással. A diszgráfiásoknak gondjai vannak a nyelvtani műveletekkel is. Diszkalkulia - számolászavar A legújabb kutatások a diszkalkulia, diszlexia, diszgráfia okaként a csecsemőkori agytörzsi primitív reflexek rendellenes fennmaradását valószínűsítik. A diszkalkulia az általános intelligenciaszintet nem érintő, a matematikai teljesítményben bekövetkező zavar, amelynek oka a neurológiai struktúrát, illetve funkciót érintő eltérés, amely adódhat örökletes módon vagy szerzett sérülésből. Nincs összefüggésben az intelligenciával, egy jó képességű egyén éppúgy lehet diszkalkuliás, mint bárki más. A diszkalkulia megjelenésének formáját, méretét, kiterjedtségét a környezet nagymértékben befolyásolja, de nem képez oksági tényezőt. A diszkalkulia akár egészen a középiskoláig rejtve maradhat. Diszlexia – nyelvi zavar A diszlexia a nyelvvel, a beszéddel és az olvasástanulással kapcsolatos részképességzavar. Fő tünete az olvasási képesség elmaradottsága az életkor, iskolázottság és intelligencia alapján elvárható szinttől. Problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása, a leírt betűket felcserélhetik, vagy ellenkező irányban olvashatják. Az olvasott szöveget nehezen és hibásan idézik vissza, lényegét nem tudják visszaadni. A diszlexiások a hagyományos tanítási módszerekkel nehezen, vagy egyáltalán nem tudnak megtanulni olvasni, de alkalmas módszerekkel, például bizonyos esetekben színes szemüveggel ez a nehézség kezelhető, vagy megelőzhető, de például a nyelvtanulás továbbra is nehéz marad. A diszlexiás egyén súlyos tünetekkel küzdhet az egyik nyelven, míg egy más nyelven akár tünetmentes is lehet. Figyelemzavar A figyelemzavaros gyerek általában nehezen tudja a figyelmét egy dologra koncentrálni, viszonylag könnyen ráun a feladataira, nagyban változó, hogy mi köti le pillanatnyi időre az érdeklődését. Nem figyel megfelelően a részletekre a tanulás során, amikor beszélnek hozzá, nem követi az utasításokat, nehézséget jelent számára a tevékenységek megszervezése, gyakran elveszti a holmijait, külső ingerek könnyen elvonják a figyelmét. A figyelemzavar azért jelentős probléma, mert a figyelem a memória kapuja, így a hiánya tanulási kudarchoz vezethet. Hiperaktivitás Általában azokat a gyerekeket tekintik hiperaktívnak, akik jellemzően az iskolában, az órán nem tudnak nyugodtan megülni a helyükön, mással foglalkoznak, vagy nem képesek odafigyelni a tanórára, így zavarják a tanárt vagy az osztályt.

Jogi iránymutató SNI-s gyerekek óvodáztatása, iskoláztatása kapcsán - mit, hol keressek?

A 32/2012. (X. EMMI rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelvét és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelvét foglalja össze. 2011. évi CXC.törvény [Köznev. tv.] 8§ 2-es pontja kimondja: "A gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a harmadik életévét betölti, a nevelési év kezdő napjától legalább napi négy órában óvodai foglalkozáson vesz részt." 2011. évi CXC. törvény [Köznev. tv.] 8§ 3-as szakasza kimondja: "A fenntartó az óvodában heti tizenegy órás időkeretben köteles megszervezni a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek fejlesztő pedagógiai ellátását, valamint a sajátos nevelési igényű gyermekek egészségügyi, pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs foglalkoztatását." 2012. évi II. törvény a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szól. Ennek 248§-a kimondja: aki a gyermeket, a tanulót, a szülőt a nevelési-közoktatási intézményekre vonatkozó jogszabályban meghatározott jogainak gyakorlásában szándékosan akadályozza az szabálysértést követ el. 2011. évi CXC. törvény 47. § (1) szakasza: a sajátos nevelési igényű gyermeknek, tanulónak joga, hogy különleges bánásmód keretében állapotának megfelelő pedagógiai, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai ellátásban részesüljön attól kezdődően, hogy igényjogosultságát megállapították. A különleges bánásmódnak megfelelő ellátást a szakértői bizottság szakértői véleményében foglaltak szerint kell biztosítani. 2012. évi II. törvény 248. § (2) c) pontja kimondja: aki a pedagógiai szakszolgálatra vonatkozó rendelkezéseknek megfelelően készített szakvéleményben foglaltakat szándékosan figyelmen kívül hagyja, az szabálysértést követ el.

Szervezés alatt vannak a novemberi programok

November 3-án a Famulus Hotelben tartjuk ”A Városi Civil Alap Keretében civil közösségi tevékenységek és feltételeinek támogatása (2021)” című pályázat - Felnőtt korú önérvényesítő fiatalok találkozása a megtanult ismeretanyagok átadása és új ismeretek megismerése a családban és intézményben élő fiataloknak címmel benyújtott pályázatunk zárrendezvényét, 50 fő részvételével. Novemberben 9-én meghívást kaptunk a Tóparti Pizzériától Vereckei László Úrtól 60 fő részére egy hagyománnyá vált pizzázásra.

Dumcsi füzetek

Nagy segítséget jelent a https://dumcsifuzetek.hu/ letőlthető anyagok .

Hírek a nagyvilágból

Mellékletek

Értelmileg Sérültek és Segítőik
Győr-Moson-Sopron megyei Egyesülete
Székhely: 9023 Győr, Bárczi Gusztáv u. 2.
Iroda: 9024 Győr, Borsos Miklós utca 3.
Telefon: +36 96/824-090
Kisalföld Presztízs Díj 2014